Idea integracji

„Gdyby każdy był taki sam,
nikt nikomu nie byłby potrzebny”
ks. Jan Twardowski

Od kilku lat w naszej szkole działają oddziały integracyjne w których kształcą się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi razem ze swoimi zdrowymi rówieśnikami. Podstawowym założeniem klasy integracyjnej jest stworzenie każdemu dziecku optymalnych warunków rozwoju zarówno w sferze procesów poznawczych i intelektualnych, jak również w sferze emocjonalno-społecznej. 

Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów, w tym do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W klasie tej pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący-nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel współorganizujący proces kształcenia- pedagog specjalny. Program nauczania w klasie integracyjnej jest taki sam, jak w każdej innej, równoległej klasie. Jednakże realizowane przez nauczyciela wiodącego treści są dostosowywane przez pedagoga specjalnego do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci posiadających orzeczenie. Zatem w nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji, opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych. 

Zalety integracyjnego systemu kształcenia:

  • mała liczebność klasy
  • opieka dwóch pedagogów
  • dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
  • zaspokojenie indywidualnych potrzeb społecznych i edukacyjnych każdego ucznia,
  • zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,
  • poszukiwanie wciąż nowych, zindywidualizowanych metod pracy,
  • dostrzeganie zdolności dziecka i rozwijanie jego mocnych stron,
  • uczenie się szacunku, empatii i tolerancji w stosunku do siebie nawzajem,
  • przełamywanie stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych,
  • rozwój samodzielności, wiary we własne siły i możliwość przezwyciężania trudności,
  • rozwijanie postaw altruistycznych,
  • przełamywanie izolacji społecznej,
  • rozpoznawanie potrzeb wszystkich uczniów uczestniczących w zespole klasowym,
  • zdobywanie nowych, cennych doświadczeń,
  • bliska współpraca z rodzicami

Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego korzystają z zajęć rewalidacji indywidualnej i terapii logopedycznej,  dostosowanych do ich potrzeb i zaleceń wynikających z orzeczenia.