Idea integracji
„Gdyby każdy był taki sam,
nikt nikomu nie byłby potrzebny”
ks. Jan Twardowski
Od kilku lat w naszej szkole działają oddziały integracyjne w których kształcą się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi razem ze swoimi zdrowymi rówieśnikami. Podstawowym założeniem klasy integracyjnej jest stworzenie każdemu dziecku optymalnych warunków rozwoju zarówno w sferze procesów poznawczych i intelektualnych, jak również w sferze emocjonalno-społecznej.
Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów, w tym do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W klasie tej pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący-nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel współorganizujący proces kształcenia- pedagog specjalny. Program nauczania w klasie integracyjnej jest taki sam, jak w każdej innej, równoległej klasie. Jednakże realizowane przez nauczyciela wiodącego treści są dostosowywane przez pedagoga specjalnego do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci posiadających orzeczenie. Zatem w nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji, opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych.
Zalety integracyjnego systemu kształcenia:
- mała liczebność klasy
- opieka dwóch pedagogów
- dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
- zaspokojenie indywidualnych potrzeb społecznych i edukacyjnych każdego ucznia,
- zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,
- poszukiwanie wciąż nowych, zindywidualizowanych metod pracy,
- dostrzeganie zdolności dziecka i rozwijanie jego mocnych stron,
- uczenie się szacunku, empatii i tolerancji w stosunku do siebie nawzajem,
- przełamywanie stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych,
- rozwój samodzielności, wiary we własne siły i możliwość przezwyciężania trudności,
- rozwijanie postaw altruistycznych,
- przełamywanie izolacji społecznej,
- rozpoznawanie potrzeb wszystkich uczniów uczestniczących w zespole klasowym,
- zdobywanie nowych, cennych doświadczeń,
- bliska współpraca z rodzicami
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego korzystają z zajęć rewalidacji indywidualnej i terapii logopedycznej, dostosowanych do ich potrzeb i zaleceń wynikających z orzeczenia.